```7lmnaa```
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
```7lmnaa```

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

ممكن رايكم ؟

آرزة من لبنان
نوررر القمر
الخيزران
Dark Zero
الوردة البيضاء
باربى
sheko23
11 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
sheko23
مشرف منتدى همس القلوب
مشرف منتدى همس القلوب
sheko23

ذكر

ممكن رايكم ؟ Empty
مُساهمةموضوع: ممكن رايكم ؟   ممكن رايكم ؟ Emptyالإثنين أبريل 07, 2008 2:26 am

أنا على طول بحس أنى لوحدى مع أن فى حواليا ناس كتير بيحبونى وحواليا

بس ديما بحس أن فى حاجه نقصانى مش عاااارفه ليه ....؟؟؟؟؟

يلا مستنين ردود الاعضاء علي العضو اللي بعت المشكله دي ا
باربى
مشرفة منتدى بيطرة حلـــــمــــــــنا
مشرفة منتدى بيطرة حلـــــمــــــــنا
باربى

انثى

ممكن رايكم ؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: ممكن رايكم ؟   ممكن رايكم ؟ Emptyالإثنين أبريل 07, 2008 2:31 am

الحقيقة انا مش عارفة ارد لانى تقريبا بواجه نفس المشكلة
الوردة البيضاء
مشرفة منتدى مناسبات حلمنا
الوردة البيضاء

انثى

ممكن رايكم ؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: ممكن رايكم ؟   ممكن رايكم ؟ Emptyالإثنين أبريل 07, 2008 2:35 am

الوحدة ..............؟؟؟

أحساس صعب أوى
sheko23
مشرف منتدى همس القلوب
مشرف منتدى همس القلوب
sheko23

ذكر

ممكن رايكم ؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: ممكن رايكم ؟   ممكن رايكم ؟ Emptyالإثنين أبريل 07, 2008 2:38 am

اكيد الوحده احساس قاسي
بس ليه منحاولش ندور علي حد قريب مننا
نحكيله و نفضفض معاه
اكيد في ناس بنحبهم حوالينا كتير
بس لازم واحد منهم يكون قريب قوي مني
اكيد انا مش عارف هو مين
بس هو موجود حواليا
Dark Zero
Admin
Admin
Dark Zero

ذكر

ممكن رايكم ؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: ممكن رايكم ؟   ممكن رايكم ؟ Emptyالإثنين أبريل 07, 2008 5:02 pm

فعلا الواحد بيحس بالإحساس ده جامد أوي و تقريبا كل المشاكل النفسية بتكون نابعة من الحب لأنه الوسيلة للوصول إلي أعصاب الإنسان بسهولة و بالتالي الوحدة بتنبع لما نكون حاسين إننا بنواجه مواقف معينة لوحدنا يعني مثلا لما نكون قاعدين و فجأة نلاقي نفسنا عايزين نتكلم مع شخص و منلقيش أي حد معانا نتكلم معاه و بالتالي بيصيبنا بحالة إكتئاب مؤقته و مع الوقت حالة الإكتئاب ديه بتكبر و بتزيد و قليل أوي لو حد عرف يتحكم فيها و كمان الواحد حولية ناس كتير بس الإنسان بطبعة مبيطمنش لحد بسهولة أي داء الشك فطبعا مش من السهل الواحد يئامن لحد و لازم ياخد وقت علشان يأمن ليه و جايز بيكون خايف إن الشخص إللي إهتاره ده مش هيسمعله و هكذا ..... لكن فيه طرق كويسة يعني مثلا لما تحس بالوحدة إتكلم مع أي إنسان يعني ياخد التليفون و يتكلم أو يتكلم عن طريق الإنترنت أو يعمل أي حاجة يشغل بيها وقته لحد لما تضيع الحالة العارضة ديه و أتمني أكون أفدت .
https://7lmnaa.yoo7.com
الخيزران
حلم جديد
الخيزران

انثى

ممكن رايكم ؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: ممكن رايكم ؟   ممكن رايكم ؟ Emptyالإثنين أبريل 14, 2008 3:20 am

تعريف الوحدة.

الوحدة قد تكون من اصعب المشاعر التى قد يمر بها الانسان.انها من المشاعر القلائل التى قد تدفع الانسان للانتحار.
لكن ما هى الوحدة؟من المؤكد أنك لاحظت أنه من الممكن ان يكون لديك الكثير من الاصدقاء و لكنك بالرغم من ذاك تشعر بأنك وحيد فى الدنيا او تشعر بالعزله.
ما الذى يسبب الوحدة؟

السبب الرئيسى للشعور بالوحدة هو نقص العلاقات الحميمه.نعم,من الممكن ان يكون لديك الكثير من الاصدقاء أو المعارف لكن علاقتك السطحيه بهم هى السبب الرئيسى للوحده,فانك ان كنت لا تتعمق فى علاقاتك معهم أو لا تحكى لهم عن همومك و عن مشارعك الدفينه فأنك بالتأكيد ستشعر بالوحده .مشاركتك لمشاعرك العميقه مع الناس لن سيساعدك فقط فى التغلب على الوحدة بل سيقربك منهم.
هناك سبب اخر قوى للشعور بالوحدة وهو انك الشعور بأنك غير مرغوب فيك, أو الشعور بأن الناس غير سعداء بوجودك ,فى هذة الحاله لن تتمكن من انشاء علاقات حميمه معهم و ستشعر بالوحدة حتى فى وجودك مع ألاف من الناس

التغلب على الشعور بالوحدة

من اجل دفع تلك المشاعر بعيدا ، من اجل التغلب على الشعور بالوحده يجب ان تشارك مشاعرك وتجاربك فى الحياه مع الناس.حاول الا تقضى معظم الوقت وحيدا و إذا كانت طبيعه عملك تجعلك بعيدا عن الاتصال المباشر بالناس حاول ان تستغل عطله نهاية الاسبوع,بذهابك للاماكن العامه و المناسبات الاجتماعية, لا تقضى عطله نهاية الأسبوع فى اللبيت.هناك ايضا بعض الاشياء التى قد تساعدك فى التغلب على الوحدة مثل:
-اذا كنت تذاكر كثيرا, حاول ان تذاكر مع شخص اخر. اذا قضيت الكثير من الوقت وحيدا ستقوى شعورك بالوحدة.
-اذا كنت تقوم بالمشى يوميا,فاسأل احد اصدقائك المقربين أن يشاركك.
-واحدة من اهم العوامل للتغلب على الوحدة هى الصدق فى العواطف, حاول ان تكون اكثر انفتاحا مع اصدقائك, اخبرهم عن مخاوفك و همومك بدلا من الاحاديث السطحية.اذا كنت خائفا من مشاركة مشاعرك فانك قد تكون محتاجا للثقه بالنفس, بعض الناس يظنون ان اخبار احد انهم محبطين يجعلهم ضعفاء وهذا ليس صحيحا, ,اذا كنت تشعر بأنك لست على ما يرام فهذا لا يعنى انك سيئ و اذا كنت محبطا فهذا لا يعنى ان بك عيبا.اعلم ان أى انسان طبيعى يمر عليه اوقات صعبه مثلما تمر عليه اوقات جيدة.
--احد الاسباب الفعالة للتغلب على الشعور بالوحدة هو ايجاد علاقه حميمه و هذا يحدث عندما يكون لديك شخص يحبك و تحبه و ذلك لانك تقتسم كل جوانب حياتك مع هذا الشريك فيختفى الاحساس بالوحدة.لكن المشكلة هى انك قد لا تتمكن من التحكم فى وقت حدوث هذا الشىء لان هناك الكثير من العوامل الاخرى التى قد تؤخر حدوثه,لكنه
كلام قراته واقتنعت بيى يارب يفيد صاحب المشكله.........رغم انى بعينى من نفس الوحده من الصغر

الوردة البيضاء
مشرفة منتدى مناسبات حلمنا
الوردة البيضاء

انثى

ممكن رايكم ؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: ممكن رايكم ؟   ممكن رايكم ؟ Emptyالإثنين أبريل 14, 2008 1:28 pm

الخيزران كتب:

تعريف الوحدة.

الوحدة قد تكون من اصعب المشاعر التى قد يمر بها الانسان.انها من المشاعر القلائل التى قد تدفع الانسان للانتحار.
لكن ما هى الوحدة؟من المؤكد أنك لاحظت أنه من الممكن ان يكون لديك الكثير من الاصدقاء و لكنك بالرغم من ذاك تشعر بأنك وحيد فى الدنيا او تشعر بالعزله.
ما الذى يسبب الوحدة؟

السبب الرئيسى للشعور بالوحدة هو نقص العلاقات الحميمه.نعم,من الممكن ان يكون لديك الكثير من الاصدقاء أو المعارف لكن علاقتك السطحيه بهم هى السبب الرئيسى للوحده,فانك ان كنت لا تتعمق فى علاقاتك معهم أو لا تحكى لهم عن همومك و عن مشارعك الدفينه فأنك بالتأكيد ستشعر بالوحده .مشاركتك لمشاعرك العميقه مع الناس لن سيساعدك فقط فى التغلب على الوحدة بل سيقربك منهم.
هناك سبب اخر قوى للشعور بالوحدة وهو انك الشعور بأنك غير مرغوب فيك, أو الشعور بأن الناس غير سعداء بوجودك ,فى هذة الحاله لن تتمكن من انشاء علاقات حميمه معهم و ستشعر بالوحدة حتى فى وجودك مع ألاف من الناس

التغلب على الشعور بالوحدة

من اجل دفع تلك المشاعر بعيدا ، من اجل التغلب على الشعور بالوحده يجب ان تشارك مشاعرك وتجاربك فى الحياه مع الناس.حاول الا تقضى معظم الوقت وحيدا و إذا كانت طبيعه عملك تجعلك بعيدا عن الاتصال المباشر بالناس حاول ان تستغل عطله نهاية الاسبوع,بذهابك للاماكن العامه و المناسبات الاجتماعية, لا تقضى عطله نهاية الأسبوع فى اللبيت.هناك ايضا بعض الاشياء التى قد تساعدك فى التغلب على الوحدة مثل:
-اذا كنت تذاكر كثيرا, حاول ان تذاكر مع شخص اخر. اذا قضيت الكثير من الوقت وحيدا ستقوى شعورك بالوحدة.
-اذا كنت تقوم بالمشى يوميا,فاسأل احد اصدقائك المقربين أن يشاركك.
-واحدة من اهم العوامل للتغلب على الوحدة هى الصدق فى العواطف, حاول ان تكون اكثر انفتاحا مع اصدقائك, اخبرهم عن مخاوفك و همومك بدلا من الاحاديث السطحية.اذا كنت خائفا من مشاركة مشاعرك فانك قد تكون محتاجا للثقه بالنفس, بعض الناس يظنون ان اخبار احد انهم محبطين يجعلهم ضعفاء وهذا ليس صحيحا, ,اذا كنت تشعر بأنك لست على ما يرام فهذا لا يعنى انك سيئ و اذا كنت محبطا فهذا لا يعنى ان بك عيبا.اعلم ان أى انسان طبيعى يمر عليه اوقات صعبه مثلما تمر عليه اوقات جيدة.
--احد الاسباب الفعالة للتغلب على الشعور بالوحدة هو ايجاد علاقه حميمه و هذا يحدث عندما يكون لديك شخص يحبك و تحبه و ذلك لانك تقتسم كل جوانب حياتك مع هذا الشريك فيختفى الاحساس بالوحدة.لكن المشكلة هى انك قد لا تتمكن من التحكم فى وقت حدوث هذا الشىء لان هناك الكثير من العوامل الاخرى التى قد تؤخر حدوثه,لكنه
كلام قراته واقتنعت بيى يارب يفيد صاحب المشكله.........رغم انى بعينى من نفس الوحده من الصغر

hyhjy شكراا على نقلك لنا هذة الكلمات الرائعه
يلا يا شيكوووو طبقها بقي 030
نوررر القمر
حلم بسيط
نوررر القمر

انثى

ممكن رايكم ؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: ممكن رايكم ؟   ممكن رايكم ؟ Emptyالإثنين أبريل 14, 2008 8:16 pm

لو حد حاسس انة لوحدة

يحاول يندمج مع الناس
ويديهم فرصة انهم يتاعملوا معاة
آرزة من لبنان
مشرفة عامة على المنتديات
مشرفة عامة على المنتديات

انثى

ممكن رايكم ؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: ممكن رايكم ؟   ممكن رايكم ؟ Emptyالثلاثاء أبريل 15, 2008 3:04 pm

مفيش حاجة اسمها الوحدة فيه ضعف فيه استسلام فيه عزلة والمشاعر والاحاسيس دي كلها احنا بنصنعها بايدينا ومن فعل ايدينا
مفيش حد حيبقى وحيد طبعا ده غلط لان ربنا جنبنا وليه منسلم امرنا وعليه نتوكل وبيده الامر كل الامر فازاي يا هذا تقول انك لوحدك
حاول تتقرب من ربنا اكتر وانت حتحس انك معاك الكون كله رب الاكوان دي كلها ودي نعمة واللهي
انت لوحدك طب بص حوليك وشوف ومش تغمض عينيك ابدا وتقول مش قادر اشوف
استعذ بالله من الشيطان الرجيم ويلا انطلق الى الحياة الهواء تنفس مش عشان العملية التنفسية وبس لا عشان تشعر بانك عايش وحي يرزق كون عايش وحي بنفس الوقت
قدم لغيرك عشان تحس بمعنى العطاء
ابتسم لغيرك وازرع الابتسامة على وجوه المحتاج عشان تحس بكينونتك بوجودك وبأهمية وجودك
ناس كتير محتاجالك لو بصيت حوليك حتشوةفهم انما لو فضلت قافل على نفسك فعمرك ما حتشوف ولا حتخرج ولا حتقدم اي حاجة وتبقى استسلمت للدنيا الفانية وانت الغلطان بحق نفسك وحق غيرك
ريهام
حلم جديد

انثى

ممكن رايكم ؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: ممكن رايكم ؟   ممكن رايكم ؟ Emptyالثلاثاء أبريل 15, 2008 11:47 pm

الوحدة ممكن يتغلب عليها
بكلامة مع الناس بس المهم هو اللى مايحولش يحط نفسة فى الاحساس دة
والمنتدى هنا كلة اصحابة يعنى مفيش حجة
mulan
مشرفة منتديات الإنمي
مشرفة منتديات الإنمي
mulan

انثى

ممكن رايكم ؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: ممكن رايكم ؟   ممكن رايكم ؟ Emptyالأربعاء أبريل 16, 2008 12:10 am

يعنى لما تحس بالوحده اقرأ قرآن و أسأل عن أرحامك و أصحابك و شوف أخبار عائلتك كل واحد عنده حاجات يمكن مستنى حدا يطلعها ....... حاول تعمل تواصل بين كل اللى حواليك و قبلهم ربنا هتلاقيك قتل الوحدة و أبدأ بعد كده بالبحث عن أشياء محببه زى الهوايات مثلاً ربما تكون نسيتها لأنشغالك بالدنيا لكن خلى بالك إنك لم تفقدها فإن شاء الله هتلاقى نفسك فى كل ده بس بشرط ما تكنش حاطط يافطة كبييييييييرة قصاد عيونك بتقول فيها مفيش فايدة هههههههه يا رب اكون نفعت حد
$$ بنت مصر $$
حلم جديد
$$ بنت مصر $$

انثى

ممكن رايكم ؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: ممكن رايكم ؟   ممكن رايكم ؟ Emptyالأربعاء أبريل 16, 2008 6:05 pm

فعلا الوحدة إحساس صعب مووووووووووووووووووت
وانا مجرباه
انت لازم تشوف حد يكون قريب منك يسمعلك وتسمعلوا
أو تعمل أي حاجة تشغلك بس المهم انها تكون مفيدة aswer 0241
Dark Zero
Admin
Admin
Dark Zero

ذكر

ممكن رايكم ؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: ممكن رايكم ؟   ممكن رايكم ؟ Emptyالأربعاء أبريل 16, 2008 7:32 pm

عارفين يا جماعة أنا بفضل الوحدة في كل أوقاتي تقريبا لأنها بتبعدني عن الناس فبالتالي أتحاشي شر الناس و أتحاشي صدمتي فيهم لأني عانيت كتيييييييييييييييير من الحكاية ديه هههههه
https://7lmnaa.yoo7.com
عرباوية
حلم فعال
عرباوية

انثى

ممكن رايكم ؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: ممكن رايكم ؟   ممكن رايكم ؟ Emptyالخميس أبريل 17, 2008 5:00 pm

بصراحة الوحدة وحشة جدا بس فيه حاجات كتير ممكن الواحد يعملها

شوف هوايتك ايه وايه اللي بتحب تعمله

حاول تكون صداقات

اتقرب من ربنا سبحانه وتعالى ( ودي أهم حاجة )

قرب من والديك

اشترك في أعمال تطوعية

حاجات كتير جدا ده لو مكنتش بتشتغل ومعاك زملاء في العمل

ممكن رايكم ؟
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» هل قلبك فقير .. ميت ... رايكم اية ؟
» اصعب كلمة ممكن تقولها اية ؟